Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2012

Πέμπτη 26/01: Blindness




Σκηνοθέτης: Fernando Meirelles
Σεναριογράφος: Don McKellar (βιβλίο: Jose Saramago)
Πρωταγωνιστές: Julianne Moore, Mark Ruffalo, Gael Garcia Bernal
Χώρες Παραγωγής: Καναδάς, Βραζιλία, Ιαπωνία
Χρονολογία Παραγωγής: 2008





              Ο ανθρώπινος πολιτισμός απειλείται από ένα ξαφνικό και δηλητηριώδες ξέσπασμα. Καθώς οι άνθρωποι ζουν τις ζωές τους σε μια απροσδιόριστη και ανώνυμη πόλη ( μια έξοχη, ψηφιακά προσαρμοσμένη σύνθεση του Toronto, του Tokyo και του Sao Paulo) αρχίζουν ένας ένας να χάνουν την όρασή τους. Καμία οργανική αιτία δεν μπορεί να εντοπιστεί ως υπαίτια γι' αυτήν την πάθηση, η οποία εκδηλώνεται όχι σα μια κάθοδος στο σκοτάδι, αλλά σα μια λευκή κηλίδα, σαν ο κόσμος να έχει μετατραπεί σε μια κενή σελίδα, μια άδεια οθόνη, μια κηλίδα γάλακτος. 
             Ακολουθεί πανικός και η κυβέρνηση αποφασίζει να θέσει σε καραντίνα όσους έχουν προσβληθεί από τη νόσο σε ένα αχρησιμοποίητο σανατόριο, όπου συνειδητοποιούν μέσα από το δραματικό τους βίωμα όλες τις βαθιές και σκοτεινές αλήθειες για την ανθρώπινη φύση, προς όφελος ενός κοινού, που ενθαρρύνεται να αναρωτηθεί Τι Σημαίνουν Όλα Αυτά. Το πρώτο πράγμα που παρατηρούμε είναι η έλλειψη συμπόνιας που ακολουθεί το αρχικό ξέσπασμα και, στη συνέχεια, όταν οι τυφλοί απομονώνονται, την παρακμή της αυτοσχέδιας κοινωνίας τους, που παλινδρομεί σε μια πρωτόγονη κατάσταση πολέμων ανάμεσα σε φυλές. Βλέπουμε τη λογική σκέψη και το αίσθημα αλληλεγγύης να απειλούνται από ισχυρές παρορμήσεις, όπως το αίσθημα κυριαρχίας και τον ατομικισμό, καθώς και το πώς η καλοσύνη μπορεί να θριαμβεύσει, χρησιμοποιώντας βία και εξαπάτηση.

           Η ταινία επικεντρώνει το ενδιαφέρον της σε μια μικρή ομάδα ανθρώπων χωρίς όνομα αλλά με θεματική ταυτότητα και μια σαφή αφηγηματική λειτουργία.  Στην αρχική του μορφή ως μυθιστόρημα, το "Blindness" ανήκει σττις σημαντικές αλληγορίες του 20ου αιώνα που χρησιμοποιούν μία φανταστική μαζική καταστροφή σαν εργαστήρι πειραματισμού για έναν ηθικό αναστοχασμό. Άλλα αξιοπρόσεκτα παραδείγματα, προερχόμενα από τον κύκλο συγγραφέων που έχουν κερδίσει βραβεία νόμπελ, είναι το "Η πανούκλα" του Albert Camus και το "Lord of the Flies" του William Golding.
           Ο Meirelles (ένας βραζιλιάνος σκηνοθέτης στου οποίου τις δουλειές συγκαταλέγονται η "Πόλη του Θεού" και ο "Επίμονος Κηπουρός") φαίνεται να απασχολείται υπερβολικά με τη σύλληψη των εικόνων, προσπαθώντας να χειριστεί το φως, το χρώμα και τη σύνθεση σε βάρος πολλές φορές της συναισθηματικής και αφηγηματικής σαφήνειας. Εδώ ο ίδιος διασκεδάζει με το παράδοξο του να προσπαθεί να μεταδώσει μέσω ενός οπτικού μέσου την εμπειρία της τυφλότητας. Εξερευνά ακόμη τόσο τις κωμικές όσο και τις τρομακτικές πλευρές της κατάστασής τους, παρεμβάλλοντας στις σκηνές τρόμου και σκληρότητας στιγμές αδυσώπητα κωμικές.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου